Voetbal warming-up met bal
Variant 1
- 6 pionnen
- Minimaal 5 spelers (mocht je er 11 of meer hebben, is het raadzaam een tweede veld uit te zetten)
Oefening
- Speler 1 dribbelt op naar het midden
- Speler 2 beweegt schuin weg (mag zelf kiezen)
- Speler 1 speelt de bal naar die richting (en loopt door naar de andere kant)
- Speler 2 dribbelt op naar het midden
- Enzovoort…
Variant 2
- 6 pionnen
- Minimaal 5 spelers (mocht je er 11 of meer hebben, is het raadzaam een tweede veld uit te zetten)
Oefening
- Speler 1 dribbelt op naar het midden
- Speler 2 beweegt schuin weg (mag zelf kiezen)
- Speler 1 speelt de bal naar die richting (en loopt door naar de andere kant)
- Speler 2 dribbelt op naar het midden
- Enzovoort…
- 6 pionnen
- Minimaal 5 spelers (mocht je er 11 of meer hebben, is het raadzaam een tweede veld uit te zetten)
Variant 3
Oefening
- Beide kanten een bal
- Speler 1 en 2 dribbelen (tegelijk) op naar het midden
- Speler 3 en 4 bewegen schuin weg (zelf kiezen naar welke kant)
- Speler 1 en 2 spelen de bal naar die kant ( Ze sprinten door naar de overkant)
- Speler 3 en 4 dribbelen naar het midden (vice versa)
Variant 4
- 6 pionnen
- Minimaal 5 spelers (mocht je er 11 of meer hebben, is het raadzaam een tweede veld uit te zetten)
Oefening
- Speler 1 en 2 dribbelen (tegelijkertijd) naar het midden
- Speler 3 en 4 bewegen schuin weg (zelf kiezen naar welke kant)
- Speler 1 en 2 spelen de bal naar de juiste kant, en bewegen naar een zijkant toe (zelf kiezen)
- Speler 1 en 2 lopen achteruit terug naar de plek waar ze vandaan kwamen
- Speler 3 en 4 dribbelen op naar het midden (vice versa)
Variant 5
- 6 pionnen
- Minimaal 5 spelers (mocht je er 11 of meer hebben, is het raadzaam een tweede veld uit te zetten)
Oefening
- Speler 1 en 2 dribbelen (tegelijkertijd) naar het midden
- Speler 3 en 4 bewegen schuin weg (zelf kiezen naar welke kant)
- Speler 1 en 2 spelen de bal naar de juiste kant, en bewegen naar een zijkant toe (zelf kiezen)
- Speler 1 en 2 lopen achteruit terug naar de plek waar ze vandaan kwamen
- Speler 3 en 4 dribbelen op naar het midden (vice versa)
Het opwarmen van de spieren in een oefenvorm met bal. De oefenvormen staan hier voor 5 spelers, maar zou ook voor 6 of 7 spelers kunnen.
Warming-up met 3 varianten
Vorm A
Buiten de pion op het verste been aanspelen en bal achterna lopen. Na een tijd de andere kant rondspelen, zodat bijna beide benen gebruikt worden.
Vorm B
De eerste bal wordt met een één-twee gespeeld, vervolgens overslaan en terugkaatsen. Looplijnen blijven hetzelfde. Na een tijd weer andere kant rondspelen, zodat er met beide benen gekaatst/ingespeeld gaat worden.
Vorm C
4vs1 positiespel, er kan gevarieerd worden in het aantal keer raken: Bijvoorbeeld 1x raken, maximaal 2 raken of verplicht 2x raken.
Coachaccenten:
- Strak inspelen op het verste been.
- Aannemen met het verste been.
- Terugkaatsen met het verste been.
- Stil staan bij het kaatsen.
- Onder je lichaam kaatsen.
Warming-up met diagonaal inspelen
Het opwarmen van de spieren in een oefenvorm met bal. De oefenvormen staan hier voor 5 spelers, maar zou ook voor 6 of 7 spelers kunnen.
Vorm A
Dribbelen naar de pion halverwege en inspelen met het verste been. Loop achter de bal aan en sluit achter aan. Extra: In plaats van dribbelen hooghoudend naar het midden.
Vorm B
Speel de middelste speler diagonaal in. De speler draait open en speelt de 3e speler in. De spelers lopen achter hun bal aan. Let op: Spelers blijven nu aan dezelfde kant.
Vorm C
Speel de middelste speler in, deze kaatst en vervolgens wordt de 3e man ingespeeld. Extra: een dubbele één-twee bij de derde man. Let op: Spelers blijven nu aan dezelfde kant.
Coachaccenten:
- Bal inspelen op het verste been. Kaatsen met het verste been.
- Inspelen met het verste been.
- De bal strak inspelen, zonder stuiter.
- Schuin terugkaatsen i.p.v. zijwaarts.
1 tegen 1 – Overlopertje
- De tikker(s) geven aan wanneer de anderen mogen oversteken
- Ben je getikt, dan wissel je met de tikker(s)
- Je kunt het moeilijker maken door met de bal naar de overkant te moeten gaan
- Lichaamsschijnbewegingen maken
- Snelheid houden, anders wordt je getikt
- Als de tikker niet in de buurt is, z.s.m. rechtdoor lopen/sprinten
In beweging met bal + afschermen
- Afgebakend gebied
- Groep opdelen in twee tallen
- Elk tweetal een bal
Fase 2
Fase 1
- Je laat de tweetallen door elkaar heen bewegen
- Ze spelen de bal naar elkaar over (houden rekening met hun omgeving)
- Ze blijven net zo lang in beweging, tot jij een JA teken geeft.
- Als er een JA teken is gegeven
- Dan schermt degene die de bal heeft, de bal af…
- Het is niet de bedoeling om weg te sprinten/dribbelen
- Het is een warming-up, en het gaat om het afschermen
- Spelers moeten binnen het gemarkeerde gebied blijven
- Zodra de bal is afgepakt, gaat de andere speler de bal afschermen
- Na 30 seconden, geef je een teken… en vervolg je fase 1
Aandachtspunten
- Zorg ervoor dat er niet wordt weg gedribbeld, het gaat om het duel
- Het is zeer vermoeiend. Ga dus niet te lang door. (Probeer het zelf maar eens…)
- Beste manier om te meten hoe zwaar het is? Probeer het zelf …